contoh karangan PMR 1


حَيَاتِي اليَوْميَّة كَطَالِبِ المَدْرَسَةِ

أَقُوْمُ مِنَ النّومِ كُلَّ صَبَاحٍ فِىْ السَّاعَةِ السَّادِسَةِ.أَغْتَسِلُ وَأَتَوَضَّأُ لِصَلاةِ الصُّبْحِ.أَدْخُلُ غُرْفَةً خَاصَّةً وَأُصَلِّىْ فِيْهَا صَلاةَ اْلجَمَاعَةِ معَ اَلأُسْرَةِ.ثُمَّ أَلْبِسُ مَلاَبِسَ اْلمَدْرَسَةِ وَأَخُذُ حَقِيْبَةَ الْكُتُبِ.وَبَعْدَ أَنْ أَتَنَاوَلَ الْفُطُوْرَ أَذْهَبُ إِلَى الْمَدْرَسَةِ بِالأُتُوْبِيْسِ فِى السَّاعَةِ السّابِعَةِ تَمَامًا.وَأَصِلُ إِلَيْهَا فِى السّاعَةِ السّابِعَةِ وَالنِّصْفِ.أُحِبُّ أَنْ أُطَالِعَ الْكُتُبَ فِى مَكْتَبَةِ الْمَدْرَسَةِ فَلِذَلِكَ أَدْخُلُ فِيْهَا عَادَةً فِى وَقْتِ الرَّاحَةِ.لَيْسَتْ مَكْتَبَةِ الْمَدْرَسَةِ كبيرة وَلَكِنَّهَا تَحْتَوِى علَى الْكُتُبِ وَالْمَجَلاَّتِ وَالْجَرَائِدِ الهَامَّةِ لِلطُّلاَّبِ.أَرْجِعُ مِنَ الْمَدْرَسَةِ فِى السَّاعَةِ الْوَاحِدَةِ وَالنِّصْفِ.أَتَنَاوَلَ الْغَدَاءَ ثُمَّ أُصَلِّى الظُّهْرَ وَأُؤَدِّى جَمِيْعَ وَاجِبَاتِ الْمَدْرَسَةِ.وَأُذَاكِرُ دُرُوْسِىْ بِاللَّيْلِ بَعْدَ الْعِشَاءِ.وَأَنَامُ فِى السَّاعَةِ الْعَاشِرَةِ لَيْلاً.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya kehidupan harian sebagai seorang pelajar sekolah

Saya tidur setiap pagi di enam. Mandi dan wudoo untuk solat Subuh. Masukkan bilik swasta dan berdoa kumpulan doa bersama keluarga. Kemudian memakai pakaian seragam sekolah dan mengambil beg buku. Dan selepas itu saya mengambil sarapan pagi untuk pergi ke sekolah dengan bas di 07:00 betul-betul. Dan daripada itu pada ketujuh setengah. saya suka membaca buku-buku di perpustakaan sekolah itu memasuki biasanya berehat. bukan perpustakaan sekolah yang besar tetapi termasuk buku, majalah dan surat khabar adalah penting untuk pelajar. pulang dari sekolah dalam satu jam setengah. makan makan tengahari dan minum kembali dan saya akan menjalankan tugas-tugas sekolah. dan saya belajar pelajaran saya pada waktu malam selepas makan malam. dan tidur pada pukul sepuluh malam.
ni translate dye
cm pelik jer

Tanpa Nama berkata...

memang nampak pelik bile translate,sebab tak sama.karangan bahasa arab tak boleh main translate camtu jee..dia ade cara

pelajar bahasa arab berkata...

betul tuhh.
bahasa arab special.
dan senang dari english dan bahasa melayu.

qistina berkata...

boleh tak tolong bagi karangan annazhaafatu minal iimaan tak kurang dari 70 perkataan sebelum hari selasa ini. pertolongan anda amat dihargai

Kaedah Belajar Bahasa Arab

tasybih

Koleksi Soalan Trial BA PMR 2010